Astăzi este Ziua Limbii, Române!

Ăă, să mai încercăm o dată: Astăzi este Ziua Limbii Române! Frumos şi interesant e că această sărbătoare a venit de la fraţii basarabeni şi România a adoptat-o de abia anul trecut. Mulţumim, fraţilor! 

Parafrazându-l pe Nichita Stănescu care spunea că „a vorbi despre limba în care gândeşti este ca o sărbătoare”, spun că a vorbi în limba în care gândeşti este o sărbătoare, din păcate, pentru mulţi români. Şi mă refer acum mai ales la cei plecaţi în afara ţării. Probabil cei din Spania şi din Italia nu simt acest lucru, pentru că acolo comunităţile de români sunt mari, dar avem comunităţi mult mai mici de români prin toată lumea şi ştiu că acolo este destul de greu să menţii vie flacăra limbii şi culturii româneşti. Şi nu mă gândesc acum la evenimente organizate de ambasade sau de ICR, nu, mă gândesc la familiile mixte, dar şi la familiile în care ambii părinţi sunt români, însă copiii născuţi şi/sau crescuţi acolo vor primi toată educaţia în limba ţării respective. Mi-ar plăcea să cred că aceşti copiii vor ajunge bilingvi (cel puţin), dar mi-e teamă că multora le va cădea limba română din ghiozdan, cel puţin de la a doua generaţie încolo. 

Ieri am avut două mici întâmplări legate de limba română: prima dată, şoferul meu indian mi-a spus că a avut un client francez care s-a apucat să înveţe limba română şi mi-a arătat cuvintele pe care acesta le avea notate pe un colţ de hârtie (îi făcuse poză): „salut doamnă frumoasă”, „ce mai faci?” şi „mulţumesc”. Adevărul e că ai nevoie de aceste cuvinte în Doha, fetele noastre de aici sunt toate una şi una🙂 Apoi, pe seară, tot în maşină, am avut supriza să ascult un cântec românesc la radio, dar din păcate i-am uitat versurile (este destul de cunoscut, revin când îmi amintesc de el). Bine, am mai auzit pe aici melodiile Innei şi Alexandrei Stan, dar cele cântate în engleză şi nu e acelaşi lucru.

În incheiere

Ia legătura cu un prieten care trăieşte în afara ţării şi dă-i un motiv de bucurie! Poate n-a mai vorbit de mult în româneşte. 

Lasă un răspuns

